Пошук:
Автор Pavlenko | 30 ноября 2009 | Коментарів: 0 | Переглянуто 33411
Рубрика: Уроки колегам біологам / Уроки для 8 класів

Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини

Різноманітність ракоподібних.
Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини


Мета.
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про клас Ракоподібні; ознайомити із їх різноманітністю та значенням у екосистемах та житті людини.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, який вивчається, робити порівняння, висновки та узагальнення; розвивати спостережливість, логічне мислення, пам’ять, увагу.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які населяють довкілля; сприяти природоохоронній діяльності.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда,
повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\м дошка.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: географія, кулінарія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.

Основні поняття та терміни: десятиногі раки, рівноногі раки, омари, креветки, краби, гіллястовусі, веслоногі, коропоїди.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.


Знайти вірні твердження.
1. Твердий хітиновий покрив у членистоногих разом із м’язами утворює опорно-рухову систему.
2. Жирове тіло у членистоногих розміщене між органами.Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини
3. Зелені залози та мальпігієві судини – це органи виділення.
4. Кровоносна система замкнена.
5. Усі ракоподібні ведуть водний спосіб життя.
6. Серед ракоподібних наявні паразитичні форми.
7. Членистоногі – гермафродити.
8. Порожнина тіла у членистоногих змішана.
9. Тіло членистоногих складається із сегментів однакової будови.
10. Членистоногі – це найчисельніший тип тварин.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Повідомити тему, мету та завдання уроку, поставивши проблемне запитання:
- чому представники ракоподібних є невід’ємною складовою частиною водних екосистем?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розповідь про різноманітність ракоподібних.
1. Ряд Десятиногі ракоподібні: річковий рак, трав’яний рак,
краб, рак-самітник. Вони мають 5 пар ходильних ніг та 3 пари ногощелеп.
2. Ряд Рівноногі раки: мокриці, водяні віслюки. Черевні та
грудні кінцівки мало відрізняються. Одна з пар черевних ніжок у мокриць розширена і утворює кришечки, що прикривають зяброві вирости.
3. Ряд Гіллястовусі раки: дафнії. Мають видовжені та
розгалужені вусики другої пари. Переміщаються стрибками, тому їх називають “водяні блохи”.
4. Ряд Веслоногі: циклопи. Тіло видовжене, складається з
великої суцільної голови, посегментованого грудного та черевного відділів. Перша пара бере участь у плаванні.
5. Ряд Коропоїди: коропоїд. Паразитичні тварини, що
оселяються на зябрах та лусках риб і живиться їхніми соками.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Записати в зошит значення ракоподібних у екосистемах та господарстві людини.
1. Входять у колообіг речовин - є ланкою ланцюгів живлення;
2. Річкові раки – санітари водоймищ, так як поїдають відмерлі організми. Дафнії, циклопи та інші дрібні ракоподібні використовують велику кількість органічних залишків, загиблих дрібних тваринок, бактерій і цим очищають воду.
3. Дрібні ракоподібні є джерелом живлення більших водяних тварин: криль слугує підкормкою для китів, ластоногих і риб.
4. Дафніями, циклопами підгодовують молодь риб у рибних господарствах: осетрів, севрюг…
5. Ракоподібні – промислові тварини: раки, омари, краби…
6. Ракоподібні – делікатесні харчові організми.
7. Із креветок, криля виготовляють поживні їстівні пасти, жир, кормове борошно.
8. Циклопи є проміжними хазяями паразитичних плоских та круглих червів (стьожака, ришти).
9. Паразитичні оселяються на рибі, молюсках, кільчаках. Інколи на зябрах прикріпляються до 3 тисяч рачків-ергазилід, що руйнують епітелій забер і стінок кровоносних судин.
10. Дрібні ракоподібні є живим кормом акваріумних риб.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Дивлячись на перераховані значення ракоподібних можна сказати, що ці тварини є досить важливою ланкою у екологічних системах планети і у господарській діяльності людини.

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.


При використанні матеріалів сайту гіперпосилання на www.pti.kiev.ua обов'язкове.скачать dle 10.3фильмы бесплатно


Подібні публікації:
Розробки уроків до теми “Земноводні” (8 кл.) Розробки уроків до теми “Земноводні” (8 кл.)
Земноводні 1. Загальна характеристика класу Земноводні. Сезонні явища у житті. 2. Особливості процесів життєдіяльності та поведінки. Лабораторна...
Розробки уроків до теми “Членистоногі” (8 кл.) Розробки уроків до теми “Членистоногі” (8 кл.)
Членистоногі 1. Загальна характеристика типу Членистоногі. 2. Клас Ракоподібні. Загальна характеристика класу. Лабораторна робота № 5 “Вивчення...
Розробки уроків до теми “Молюски” (8 кл.) Розробки уроків до теми “Молюски” (8 кл.)
Молюски 1. Загальна характеристика. Лабораторна робота № 8 “Вивчення зовнішньої будови та способу руху черевоногих молюсків”. 2. Різноманітність...
Загальна характеристика типу Членистоногі Загальна характеристика типу Членистоногі
Загальна характеристика типу Членистоногі...
Загальна характеристика класу Птахи Загальна характеристика класу Птахи
Загальна характеристика класу Птахи. Особливості життєдіяльності птахів...
Навігація ↓
Реклама ↓
Статистика ↓
bigmir)net TOP 100

free counters
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓