↓
Автор Pavlenko | 31 января 2010 | Коментарів: 0 | Переглянуто 31036
Рубрика: Уроки колегам біологам / Уроки для 8 класівРозробки уроків до теми “Молюски” (8 кл.)
Урок 1
Загальна характеристика. Лабораторна робота № 8 “Вивчення зовнішньої будови та способу руху черевоногих молюсків”. Мета. Освітня. Почати формувати знання учнів про тип Молюски; дати загальну характеристику прісноводним представникам; розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови тіла; особливу увагу звернути на будову та спосіб руху черевоногих молюсків. Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі; уміння спостерігати, порівнювати, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати увагу, уяву та логічне мислення. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які живуть поруч з людиною. ![]() Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Синтетична. Місце уроку в навчальній темі. Вступний (перший у темі). Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН; в) практичний: виконання лабораторної роботи. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4. Візуальний: складання схем. ![]() 5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва. 6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: біологія рослин, географія, медицина. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка. Основні поняття та терміни: м’якуни, мантія, устя. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. ![]() Щоб перейти до вивчення нового типу Молюски необхідно повторити набуті знання з типу Членистоногі. 1. Чому членистоногих нараховують 1 млн.100 000 видів? 2. Що обмежує ріст членистоногих? 3. Коли у кімнаті грає піаніно, павук вилазить зі схованки, чому? (звуки рухають сигнальну нитку ловчої сітки). 4. У комах розмір серця не пов’язаний із активністю. Чому? 5. Чому мухи ходять по стелі? 6. Чому мурашник не промокає? 7. Чому хрущ – травневий жук? 8. За рахунок чого комахи відчувають запахи на відстані? 9. Чому раки, омари, краби мають різні клешні? 10. До яких наслідків призвело б повне зникнення комах? ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Ми повинні знайти ознаки ускладнення будови молюсків у порівнянні з вивченими безхребетними тваринами. ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. ![]() Дати загальну характеристику типу Молюски: - кількість видів; - середовища існування; - покриви тіла; - особливості будови тіла; - системи внутрішніх органів; - розмноження та розвиток. ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. Виконання лабораторної роботи “Вивчення зовнішньої будови та способу руху черевоногих молюсків”. V. Узагальнення та систематизація знань. VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Урок 2 Різноманітність молюсків. Лабораторна робота № 9 “Порівняння та визначення черепашок молюсків”. Мета. Освітня. Продовжити формувати знання учнів про особливості процесів життєдіяльності молюсків; ознайомити із різноманітністю представників даного типу; розкрити своєрідність кожного класу. Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, уміння аналізувати і робити відповідні висновки; розвивати спостережливість, пам’ять, мову, логічне мислення. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до молюсків, які мешкають на нашій території. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Синтетична. Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН; в) практичний: виконання лабораторної роботи. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4.Візуальний: складання схем або таблиць. 5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва. 6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: біологія рослин, географія, історія. Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, м\м дошка, колекція, живі екземпляри. Основні поняття та терміни: двостулкові, черевоногі, головоногі, лопатоногі, борозенчасточереві, панцирні. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Вибрати ознаки, характерні для молюсків. ![]() 1. Живуть тільки у воді. 2. Спосіб існування – переміщення за допомогою крил. 3. Спосіб існування рухомий. 4. Властивий реактивний рух. 5. Тіло складається з голови, тулуба і ноги. 6. Тіло м’яке, несегментоване. 7. Тіло сегментовано на кільця. 8. Має черепашку. 9. Під черепашкою знаходиться мантія. 10. Наявні щупальця, які оточують рот. 11. У водних органи дихання – зябра, а у наземних – легені. 12. Наявні великі зуби. 13. Є чорнильна залоза. 14. Нервова система дифузного типу. 15. Є смоктальний шлунок. ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомити тему, мету та завдання уроку. Поставити проблемне запитання: - завдяки чому молюски можуть жити у різних середовищах, адже їх тіло має не досить складну організацію? ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. Розповідь про двостулкових молюсків, черевоногих, головоногих та інших ………. .Робота з роздатковим матеріалом, з колекцією, з матеріалами м\м дошки. ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. Виконання лабораторної роботи “Порівняння та визначення черепашок молюсків”. V. Узагальнення та систематизація знань. VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Урок 3 Роль молюсків у екосистемах, їх значення для людини. Мета. Освітня. Продовжити знайомити учнів з типом Молюски; розкрити значення цих тварин у екосистемах та у житті людини; дати поняття корисних та шкідливих молюсків. Розвиваюча. Розвивати уміння надавати характеристику представникам типу, визначати їхнє значення у довкіллі; розвивати уміння порівнювати, спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до представників типу Молюски, що мешкають на нашій території, а також до всієї фауни, яка нас оточує. ![]() Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Синтетична. Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4.Візуальний: складання схем. 5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва. 6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: географія, океанологія, палеонтологія. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, Інтернет. Основні поняття та терміни: пурпур, черепашник, сепія, амбра, наутілус, каурі. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. ![]() Тестова перевірка. 1. Черепашка молюсків виробляється: а) мантією; б) порожниною тіла; в) тулубом. 2. Які відділи тіла наявні у Двостулкових: а) голова, тулуб; б) голова, тулуб, нога; в) тулуб, нога. 3. Чим молюски збирають корм: а) зуби; б) тертка; в) щелепи. 4. У яких молюсків відсутня черепашка: а) Двостулкові; б) Черевоногі; в) Головоногі. 5. У яких молюсків черепашка спірально закручена: а) Двостулкові; б) Черевоногі; в) Головоногі. ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Молюски досить різноманітні тварини. А чи така ж різноманітна їхня роль у природі? Ми повинні з’ясувати це. Повідомити тему, мету та завдання уроку. ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. ![]() Значення Черевоногих молюсків. 1. Важлива складова частина водяних та наземних угруповань. 2. База живлення для багатьох тварин (водних і наземних). 3. Виноградного слимака і трубача люди вживають у їжу. 4. Черепашки використовують як сувеніри. 5. Морські каурі (до 15 см) народи Африки і Азії застосовували як гроші. 6. Слизуни значно ушкоджують зернові та овочеві культури, гриби. 7. Є проміжними хазяями паразитичних червів. 8. Молюски роду Конус небезпечні для людини, їхні слинні залози виробляють отруту, що паралізує. Значення Двостулкових молюсків. 1. Важлива складова частина водних угруповань. ![]() 2. База живлення голкошкірих, головоногих молюсків, риб, морських ссавців. 3. Мідії, вустриці, гребешки людина використовує в їжу. 4. Промислова сировина – перламутрові вироби, прикраси, ювелірні вироби… 5. Добувають цінний барвник – пурпур. 6. Черепашки морських утворюють вид вапняку – черепашник. 7. “Керівні копалини” . 8. Молюсками-фільтраторами очищають водойми. 9. Дрейсена утворює колонії на підводних спорудах, закупорює водопровідні труби, псує воду для пиття. 10. Корабельний черв’як проробляє ходи у днищах кораблів та човнів, у сваях… 11. Є проміжними хазяями паразитичних червів. Значення Головоногих молюсків. 1. Людина споживає у їжу. ![]() 2. Із вмісту чорнильного мішка каракатиць і кальмарів виробляють коричневу фарбу – сепію і натуральну туш. 3. У кишечнику кашалотів із неперетравлених решток утворюється особлива речовина – амбра, яку застосовують у парфумерній промисловості для надання стійкості запаху. 4. Вони є базою живлення для зубатих китів і ластоногих. ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. Запис основних значень у зошит. Прослуховування повідомлень учнів, які знайдені у додатковій літературі. V. Узагальнення та систематизація знань. VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Подібні публікації:
|
||||||||||||
Корисна інформація ↓
|
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓
|