↓
Автор Pavlenko | 17 марта 2010 | Коментарів: 0 | Переглянуто 32790
Рубрика: Уроки колегам біологам / Уроки для 11 класівРозробки уроків до теми «Надорганізмені рівні життя» для 11 кл. (філологічний профіль)
Урок 1
Популяція. Структура популяції. Поняття про середовище існування, шляхи пристосування до нього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів. Мета. Освітня: продовжити формувати знання учнів про популяція як структурну одиницю виду; дати поняття “популяційні хвилі”, “гомеостаз популяцій”; охарактеризувати особливості структури популяцій; ознайомити із основними середовищами існування організмів: наземно-повітряним, водним, ґрунтовим та паразитичним; розкрити значення біологічних ритмів в організмів; дати визначення понять “біологічні ритми”, “біологічний годинник”, “фотоперіодизм”; з’ясувати значення біоритмів у життєдіяльності живих організмів; визначити закономірності адаптації організмів до умов існування. Розвиваюча: розвивати уміння учнів порівнювати процеси життєдіяльності видів у природі, їхні екологічні ніші; уміння співставляти та робити відповідні висновки. Виховна: виховувати бережливе ставлення до живої природи планети. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Комбінований. Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4. Візуальний: складання схем. 5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика. 6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: історія, палеонтологія, географія. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці. Основні поняття та терміни: міграції, етологія, ієрархія. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Дати відповіді на запитання: - що таке вид (з погляду раніше вивчених розділів біології)? - що є структурною одиницею виду? - скільки видів рослин і тварин існує на планеті. Письмова перевірка знань. І варіант: чим зумовлені сезонні явища в житті організмів? ІІ варіант: які є шляхи пристосування організмів до періодичних змін умов існування? З’ясувати знання учнів про сезонні зміни в житті організмів: - з чим пов’язані зміни сезонів протягом року? - чи залежить життя рослин від світла? - яке значення гормонів у житті рослин, тварин та людини? ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Дати учням завдання по групах. 1. Розглянути малюнки, де зображені тварини різних видів. Описати їхні екологічні умови. 2. Поєднати частини розрізаних малюнків рослин і тварин. Дати характеристику деяким із них. Повідомити тему, мету та завдання уроку. Поставити проблемне запитання: від чого залежить наявність популяцій у природі? (До кінця уроку учні повинні дати відповідь: це пов’язано з нерівномірністю розміщення по території, яку займає вид, а також оптимальних умов існування). ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. Накоплення відомостей до кінця ХVІІ ст. про різні форми рослин і тварин призвело до уявлень про вид як реальну групу особин. Ґрунтовна робота про види була здійснена К.Ліннеєм, який заклав основи систематики. Пізніше про вид говорили Ж.Б.Ламарк і Ч.Дарвін. За Ліннеєм: вид – група особин, які подібні між собою як діти одних батьків, що можуть схрещуватися між собою і давати плодюче потомство. За Ламарком: вид – це група особин, які справді існують у природі, але не вічно, протягом певних проміжків часу; вони змінюються, але дуже повільно і непомітно. За Дарвіним: він вважав, що категорія вид умовна і тимчасова. Кожен вид виник з іншого і існуватиме, поки не зміняться умови. Якщо умови зміняться, вони можуть призвести до вимирання виду, а змінившись, вид може початок новим видам. Отже, Дарвін вважав, що нові види в природі утворюються під впливом рушійних сил еволюції. Сучасне визначення: вид – сукупність популяцій морфологічно подібних особин, здатних схрещуватись між собою і давати плодючих нащадків, які населяють певний ареал, мають однакові вимоги та пристосування до умов довкілля і не схрещуються з особинами інших видів. На території, яку займає вид, окремі особини утворюють групи – популяції. Популяція – це сукупність особин виду, які тривалий час мешкають у певній частині його ареалу частково чи повністю ізольовано від інших подібних сукупностей особин цього ж виду. Критерії – це сукупність ознак, які відрізняють один вид від іншого, їх декілька: морфологічний; фізіологічний; генетичний; географічний; екологічний; біохімічний. Популяція як структурна одиниця виду має певні особливості: - чисельність – кількість особин, які входять до її складу; - густота – середнє число особин, що припадає на одиницю площі або об’єму; - біомаса – маса особин популяції, що припадає на одиницю площі або об’єму; - народжуваність – число особин, які народжуються за одиницю часу; - приріст – різниця між народжуваністю і смертністю. Кожна популяція характеризується певною структурою: 1. Статева: залежить від співвідношення особин різних статей. 2. Вікова: залежить від розподілу особин за віковими групами. 3. Просторова: розподіл особин популяції по території, яку вона займає. За характером використання території популяції тварин можна поділити на: осілі, кочові та мігруючі. 4. Етологічна: це система взаємозв’язків між її особинами, що проявляється у поведінці. Наука, що вивчає біологічні основи поведінки називається етологією. Особинам різних видів властиві поодинокий та груповий способи життя. Груповий пов’язаний з утворенням постійних родин, колоній, табунів, зграй, стад… Система поведінкових зв’язків між особинами у зграї, родині, табуні… називається ієрархія. Розповідь про популяційні хвилі. Вперше це поняття ввів російський біолог С.С.Четверіков. Розповідь про: 1. Біологічні ритми – циклічні коливання інтенсивності й характеру біологічних процесів і явищ. 2. Біологічний годинник – властивість живих організмів орієнтуватися в часі. 3. Фотоперіодизм – реакція організмів на зміни довжини світлового періоду доби (рослини довгого та короткого дня, значення фітогормонів та нейрогормонів ( проростання насіння, бульб, строки цвітіння, листопад, відкладання яєць, вилуплення). 4. Бесіда про закономірності адаптації (активна адаптація, пасивна адаптація, криптобіоз). ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. Самостійна робота з дидактичним матеріалом. 1. Розглянути картки “Фази розвитку, що забезпечують розповсюдження у малорухливих або паразитичних тварин”. Дати відповідь на запитання: яким чином особливості життєвого циклу організмів впливають на характер популяційних хвиль? 2. Розглянути колекцію плодів та насіння. Дати відповідь на запитання: які пристосування до поширення плодів і насіння у вищих рослин? Розглянути всі малюнки із параграфів і охарактеризувати їх: - екологічні групи рослин по відношенню до води, світла, тем-ри; - екологічні групи тварин; - основні властивості водного середовища та його мешканці; - мешканців грунту; - паразитичних організмів. V. Узагальнення та систематизація знань. Продекламувати вірші про улюблених тварин або рослин (із набутих знань по літературі або з власного досвіду). Кожен біологічний вид під час свого історичного розвитку пристосовується до умов довкілля, вступає у різноманітні взаємовідносини з іншими видами . Все це визначає екологічну нішу, яку займає даний вид у природі. VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Урок 2 Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Взаємодії організмів в екосистемах. Практична робота № 2 "Розв'язування задач з екології." Мета. Освітня: сформувати поняття про біоценоз, біогеоценоз, екосистему; охарактеризувати їх структуру і властивості; з’ясувати взаємозв’язки організмів у біогеоценозах та зміни в них. Розвиваюча: розвивати уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення, уміння порівнювати та співставляти. Виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, рослин і тварин, які живуть навколо нас. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Комбінований. Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником, з роздатковим матеріалом. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН. в) практичний: виконання практичної роботи. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4.Візуальний: складання схем. 5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музика. 6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: географія. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці. Основні поняття та терміни: біоценоз, біогеоценоз, екосистема, фітоценоз, біотоп, автотрофи, гетеротрофи, сапротрофи, продуценти, консументи, редуценти, поліфаги, ланцюги живлення, правило екологічної піраміди, трофічна сітка. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. З попередніх розділів біології згадати, які організми належать до автотрофів, а які до гетеротрофів? Що таке хижацтво, паразитизм, коменсалізм, мутуалізм? Навести приклади. Нагадати, що таке планктон, фітопланктон, зоопланктон? ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Доповнити відповіді учнів та повідомити тему і мету даного уроку: які ланцюги живлення існують в угрупованнях організмів, які трофічні зв’язки їх поєднують? ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. 1. Пояснити, що таке біоценоз та дати йому характеристику. Основні показники: видове різноманіття, біомаса, продуктивність, густота популяцій, площа, яку займає біоценоз. 2. Екологічна структура біоценозу та його типи живлення: - автотрофи – фототрофи, хемотрофи; - гетеротрофи – сапротрофи, хижаки, паразити, фітофаги, поліфаги; - міксотрофи – евглена зелена, хламідомонада. 3. Поняття про екосистему та біогеоценоз. Структура біогеоценозу: - абіотична частина – неорганічні та органічні сполуки, мікроклімат; - біотична частина – продуценти, консументи, редуценти. 4. Властивості біогеоценозів: цілісність, стійкість, саморегуляція, здатність до само відтворення. 5. Взаємозв’язки у біогеоценозах: - антагоністичні (паразитизм, конкуренція); - мутуалістичні; - нейтральні. Крім цього типи взаємозв’язків є: - трофічні – хижак-здобич, паразит-хазаїн; - топічні – ярусність рослинних угруповань. 6. Перетворення енергії в біогеоценозах. 7. Ланцюги живлення. 8. Правило екологічної піраміди: на кожному трофічному рівні кількість біомаси та енергії, що запасають організми за одиницю часу, більша, ніж на наступному. ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. Розглянути ланцюги живлення на роздаткових картках і зробити відповідні позначення стрілками. Кожен ряд дає свої вичерпні відповіді щодо ланцюгів живлення організмів. Виконання практичної роботи "Розв'язування задач з екології." Вправа № 1. Користуючись правилом екологічної піраміди визначити, яка площа (в га) біоценозу може прогодувати одну особину останньої ланки в ланцюгу живлення: - планктон-риба-тюлень (300 кг); - планктон-нехижі риби-щука (10 кг); Суха біомаса планктону з 1кв.м становить 600 г за рік. Із вказаної у дужках маси 60% становить вода. 1). Визначаємо суху масу тюленя: 300 кг --- 100% х кг ---- 40% х = 120 кг 2). На підставі правила екол. піраміди визначаємо, скільки потрібно планктону: 120 кг тюлень 1200 кг риба 12000 кг планктон 3). Визначаємо площу даного біоценозу, якщо відомо, що суха біомаса планктону з 1 кв.м становить 600 г. Отже, 1 кв.м ----0,6 кг х кв.м ---- 1200 кг х = 20000 кв.м = 2 га Відповідь: необхідно 2 га планктону. Вправа № 2 Скільки потрібно фітопланктону, щоб у Чорному морі виріс дельфін білобочка масою 300 кг. Вправа № 3 Скласти ланцюг живлення, Користуючись правилом екологічної піраміди, визначити, скільки га лугів потрібно, щоб прохарчувати людину масою 58 кг (із них 66% становить вода). Суха біомаса трави з 2 кв.м становить 200 г на рік. V. Узагальнення та систематизація знань. Угруповання популяцій організмів різних видів, які населяють певну ділянку біосфери з однорідними умовами існування і тісно взаємодіють між собою складають біоценоз. Кожен біоценоз характеризується певним видовим різноманіттям, біомасою, продуктивністю. Основою біоценозів є фотосинтезуючі організми. Популяції організмів різних видів, які входять до складу певного біоценозу тісно взаємопов’язані між собою і з умовами середовища - це носить назву біогеоценози. Їм властиві цілісність, стійкість, здатність до саморегуляції, підтримання гомеостазу і само- відтворення. VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Урок 3 Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. Мета. Освітня: розширити знання учнів про біогеоценози, ознайомити з різноманітністю природних та штучних ценозів; розкрити роль агроценозів у практичній діяльності людини. Розвиваюча: розвивати уміння наводити приклади із власного досвіду, уміння логічно мислити і робити висновки. Виховна: виховувати бережливе ставлення до різноманіття природи рідного краю. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Комбінований. Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4.Візуальний[b]: складання схем. 5.[b]Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика. 6.Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: географія, хімія. схеми, малюнки, таблиці. Основні поняття та терміни: агроценоз, сукцесії, циклічні зміни, інтродукція. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Письмові роботи за картками. Картка № 1. 1. Скласти схему ланцюгів живлення в біоценозі прісної водойми. 2. Які властивості біогеоценозу відомі? 3. Навести приклади топічних зв’язків. Картка № 2. 1. Назвати основні ланцюги живлення в біогеоценозі мішаного лісу. 2. Дати визначення понять: хижацтво, виїдання, конкуренція. 3. На які екологічні групи поділяються організми за типом живлення? Картка № 3. 1. Охарактеризувати ланцюги живлення пасовищного типу. 2. Дати визначення понять: коменсалізм, паразитизм, мутуалізм. 3. Чим забезпечується цілісність біогеоценозів? ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомити тему, мету та завдання уроку. Поставити проблемне запитання: - Які властивості природного і штучного біогеоценозів забезпечують їх існування? ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. Розповідь про зміни природних біогеоценозів – сукцесії. Сукцесії бувають: 1. первинні – поява і розвиток рослинних угруповань у місце- існуваннях, де рослинності раніше не було; 2. вторинні – це відновлення природної рослинності після певних порушень (наприклад, відновлення лісів після пожеж). Розповідь про різноманітність природних біогеоценозів. Розповідь про агроценози. Агроценоз – це збіднене видами угруповання рослин, тварин, грибів і м\о, створене людиною для одержання с\г продукції. Особливості агроценозів: - незначна видова різноманітність; - погано розгалужені трофічні сітки; - слабка стійкість; - висока продуктивність одного чи кількох видів; - практично відсутня саморегуляція, - можливе масове розмноження бур’янів та шкідників. Розповідь про різноманітність штучних біогеоценозів. ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. V. Узагальнення та систематизація знань. Відповідь на проблемне запитання про агроценози: Людина створила штучні угруповання організмів – агроценози для одержання с/г продукції. Від природних біогеоценозів вони відрізняються незначним видовим різноманіттям, слабко розгалуженими ланцюгами живлення, нездатністю до саморегуляції. Внаслідок цього людина повинна постійно втручатись у функціонування агроценозів для того, щоб запобігти небажаним сукцесіям. VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Урок 4 Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах. Продуктивність екосистем. Мета. Освітня: розширити знання учнів про екосистеми, охарактеризувати колообіг речовин та потік енергії в них; з’ясувати значення роль живих організмів у перетворенні оболонок Землі та колообіг основних хімічних сполук: кисню, вуглекислого газу, сірки, азоту, вуглецю… Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати біологічні процеси на планеті та їх значення для перетворення її обличчя. Виховна: виховувати бережливе ставлення до зовнішнього середовища планети: живого і неживого. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Комбінований. Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником, з м/м дошкою. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4.Візуальний: складання схем. 5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика, живопис. 6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: географія, фізика, хімія. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Повторити знання учнів про: - оболонки Землі та біосферу; - спектр сонячного випромінювання та його значення для живих організмів; - що таке обмін речовин та енергії? ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомити тему, мету та завдання уроку. Намагатися порівняти обмін речовин та енергії в живому організмі та колообіг речовин на планеті. ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. Розповідь про: - колообіг води; - колообіг кисню; - колообіг вуглецю; - колообіг азоту; - колообіг вуглекислого газу. ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. Робота з таблицями та м/м дошкою, де зображені різні колообіги речовин на планеті. V. Узагальнення та систематизація знань. Колообіг речовин – це обмін речовиною між абіотичною (неживою) та біотичною (живою) частинами біосфери. В кожному колообігу провідну роль грає певна речовина. VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Подібні публікації:
|
||||||||||||
Корисна інформація ↓
|
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓
|