↓
Автор Pavlenko | 3 января 2011 | Коментарів: 0 | Переглянуто 13645
Рубрика: СтаттіАнтропогенні потреби людини.
На уроках біології в старших класах нерідко виникають між учнями дискусії з приводу потреб здорового людського організму. Одні учні вважають, що підвищена захворюваність дітей та людей молодого віку у тому, що хвороби, які у них виникають, обумовлені невідповідністю реально існуючих потреб особистості її антропогенним потребам. Адже антропогенні потреби даються людині від природи, від сутності людини як біосоціальної істоти. Інша група учнів вважає, що хвороби виникають від нездорового способу життя або низького імунітету. Третя група підтримує другу групу, але до цього додає ще негативні для здоров’я екологічні фактори та генетику. Звичайно, кожне твердження має право на існування. Для більшості учнів зрозумілішим є саме нездоровий спосіб життя, куди вони включають куріння, алкоголь та наркотичні речовини, а зниження імунітету учні пов’язують і з шкідливими звичками, і з екологією.
Що ж таке антропогенні потреби? Вчені виділяють три основні групи антропогенних потреб: - Вітальні – потреби існування; - Емоційні – потреби задоволення; - Раціональні – потреби удосконалення. Із цих потреб можна побудувати піраміду життя. Основою її є вітальні потреби, тобто потреби підтримання самого життя. Над ними розміщують емоційні потреби, які доставляють різнобічні задоволення організму. Верхівкою піраміди є раціональні потреби, найважливіші для людини, тому що приводять людський організм до удосконалення особистості. Вітальні являють собою стан організму людини, обумовлений порушенням внутрішньої метаболічної рівноваги – гомеостазу при зміні констант внутрішнього середовища, а також порушенням біологічної рівноваги із довкіллям, що відновлюється в процесі життєдіяльності. До вітальних потреб на біологічному рівні відносять потреби людини в їжі, воді, повітрі, світлі, кліматі, режимі, самозбереженні … . На соціальному рівні – це потреби у сім’ї, житлі, одязі … . Значний відсоток молодих людей на перше місце ставлять саме потреби у їжі, одязі, теплі…, а інші потреби ставлять на останнє місце. Дослідженнями було доведено, що весь інтелект, пам’ять, сприйняття, звички перетворюються на досягнення цих потреб. Таким чином, інші потреби відкидаються людиною як зовсім неіснуючі або непотрібні. Учнями-старшокласниками були проведені опитування серед молодих людей про іхні вітальні потреби, то більше ніж 30% на перше місце ставляють потреби достатку у їжі, одягу, побутовому комфорті…, тобто потреби у матеріальних цінностях. Але, якщо взяти до уваги вітальну потребу у їжі, то порушення харчування призводять до багатьох негараздів у здоров’ї: ожиріння, інфаркти, гіпертензії… . Інша важлива вітальна потреба – це потреба в активності. Дослідження серед хворих людей довели, що малорухливий спосіб життя та праці призводить до серцево-судинних захворювань, опорно-рухової системи, діабету, хвороб органів дихання. Наприклад, старшокласники вже знають, що потреба у фізичній активності витісняє потребу у курінні. Звичайно, це той відсоток учнів, для кого фізична форма є досить важливою у житті. Заняття фізичними тренуваннями у деякій мірі сприяє покращенню здоров’я у наркозалежних людей та людей із психічними відхиленнями. Адже фізичні навантаження сприяють зміні в роботі серця, виштовхувальній силі крові у судини, веде до зниження частоти серцевих скорочень, зменшується також загальний рівень жирів у крові. Тобто фізичні заняття для людей старшого віку попереджують атеросклероз. Отже, фізична активність важлива складова частина антропогенних потреб, але співставляючи фізичні навантаження із можливостями організму. Емоційні потреби являють собою певні стани психіки, викликані незадоволеним відношенням до предметів і явищ навколишнього середовища. В реальному житті емоції є біологічно доцільними для існування людини, з точки зору пристосування до мінливих умов довкілля. Основу емоційних потреб складають емоційні стани людини, що проявляються як переживання та почуття. До емоційних потреб відносять ще естетичні, комунікативні потреби, а також важливі потреби у дружбі та коханні. Звичайно, у сучасних складних політичних та економічних протиріччях зростає психотравмуючий вплив суспільства: соціальна напруженість, стресові ситуації, соціальне розшарування, безробіття… . Особливо все це більше починає стосуватися молодого покоління, якому нікуди прилаштувати свої знання та уміння. У зв’язку з цим, особистості багатьох молодих людей деградують і емоційні потреби звужуються до сексуального та фізіологічного задоволення. Емоційні потреби пов’язані із вітальними: фізіологічні зміни внутрішніх органів, включаючи зміни хімічного складу крові, частоти пульсу та дихання, тонусу артерій та артеріальний тиск, діяльність потових залоз, травного каналу, а також діяльність, пов’язану із поведінковими реакціями. Раціональні потреби контролюються і зберігаються зусиллям волі людини. Вони направляються на досягнення свідомо поставленої мети. До них відносять трудові, естетичні, пізнавальні, інтелектуальні, правові, організаторські, керівні потреби, також потреби в самоудосконаленні та самореалізації. На перший погляд, ця група потреб істотно не повинна впливати на здоров’я. Але відомі численні випадки, коли укріплення здоров’я стає вольовою потребою людини: фізичні навантаження, загартування, раціональне харчування… Самооцінка здоров’я у більшості людей асоціюється із задоволенням життям, із намаганням людей самовдосконалюватися та виражати своє «я». Система потреб визначає діяльність людини, її поведінку та спосіб життя. У залежності від системи власних потреб людина визначає час між різними видами діяльності – професією, культурними заходами, суспільною діяльністю, сімейними справами. Кожен сам обирає свій власний стиль життя. Допомогти кожному учню зрозуміти власні потреби організму, психіки, позбавитися потреб, які наносять шкоду – це завдання, які повинні вирішуватися не самою дитиною, а батьками, учителями, тренерами, лікарями. Можливо тоді кількість хворих дітей шкільного віку знизиться. Подібні публікації:
|
||||||||||||
Корисна інформація ↓
|
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓
|