Пошук:
Автор Pavlenko | 23 ноября 2010 | Коментарів: 0 | Переглянуто 13740
Рубрика: Статті

Уроки біології та мудрість здоров’я.

Одним із складових мого педагогічного кредо є: «Даючи знання – не відбирай здоров’я». Кожен урок біології за виховну мету має виховання бережливого ставлення до навколишнього середовища, до живих організмів біосфери, до свого організму та оточуючих людей, а головне – це дотримання здорового способу життя. А від чого залежить здоров’я? В деякій мірі учням важко роз’яснити, чому їм таким молодим і на їхній погляд повністю здоровим, необхідно думати про здоров’я. Учні вважають, що про нього повинні думати дорослі і старі люди. У коректній формі я намагаюся довести до їхнього розуміння, що здоров’я – це не лише відсутність хвороб чи дефектів, а цілий комплекс фізичних, духовних і соціальних факторів життя.
Викладаючи біологію більше ніж 20 років, я намагаюсь гармонізувати в учнях їхній розум, знання, уміння, почуття, силу, красу … . Пояснюю, що здоров’я залежить від багатьох елементів життя, головними серед яких є:
- конституція людини, тобто генетичний потенціал кожного – індивідуальні можливості, потреби, інтереси, бажання, спокуси, проблеми шкідливих звичок і т.д., що дає спадковість дитині від народження;
- природа психосоматичної конституції, тобто риси характеру та темперамент – холерик, сангвінік, меланхолік чи флегматик;
- рівень, якість, режим та стиль життя сім’ї, в якій живе кожен із нас;
- відношення кожного з нас до свого здоров’я.
До цього переліку я додаю ще й те, що здоров’я залежить від наявності в душі дитини любові до життя, всього, що оточує її, та краси. Не зовнішньої, яка цінується при першій зустрічі один з одним, а саме тієї краси, яка спирається на внутрішній світ людини. Якщо у нас не буде такої внутрішньої духовної основи, то зовнішня краса – це лише красива маска або афіша. Дійсна краса завжди глибока, вона світиться у кожного в очах, усмішках, відношенні, поведінці та поступках людини. У зв’язку з цим на своїх уроках я завжди допомагаю кожному з учнів показувати їхню внутрішню красу. Краса лікує нас тому, що нормалізує структуру живої матерії. Викликаю своїми діями лише позитивні емоції, так як емоції – це своєрідні гормони радості, любові та щастя які, також виявляють корисну дію на організм.Уроки біології та мудрість здоров’я.
Часто учням згадую слова Сократа: «Здоров’я – це ще не все, але все без здоров’я – це нічого». Також наводжу приклади, які відомі уже протягом багатьох віків:
- найбільша цінність – це досвід мудрих;
- найбільша слабкість – це ненависть;
- найкраще місце там, де ти живеш;
- найкращий день - сьогодні;
- найбільший гріх – страх;
- найбільша втрата – втрата надії;
- найнебезпечніша людина – брехун;
- найкращий відпочинок – робота;
- найбільший порушник спокою – базіка;
- найбільша потреба – у спілкуванні;
- найбільше багатство – це здоров’я.
На багатьох прикладах поясню, навіщо для здоров’я потрібно знати в усьому міру. На перший погляд це проста задача, але і досить складна у педагогіці. Ще Великий Гіппократ говорив «никто не должен преступать меры: мудрость жизни – знать во всём меру». Сьогодні на молодих людей згубно діють саме надлишки в усьому – переїдання, перевтоми, вживання енергетичних напоїв, ранні статеві стосунки, нічні клуби … . Якщо порівняти нас з іншими живими організмами, то ми маємо найкоротший термін життя. Тому що, наприклад, ворони та крокодили можуть жити 300 років, деякі ящірки в Новій Зеландії пережили уже кілька століть, такі дерева як секвойї, дуби, смоківниці, баобаби … живуть тисячоліття. А людина вмирає так рано?
Чи можемо ми продовжити своє життя? В історії відомі численні випадки довгожительства: 120 років, 127, 130, 164, 172, 195 і навіть, 203 роки. Вивчаючи кровоносну, дихальну, травну, видільну системи людини, я наголошую на тому, що вчені світу визначили: вік людини – це не дата в документах, а стан кровоносних судин. Через їх найтонші стінки безперервно відбувається обмін речовин: в один бік надходять необхідні для тканин білки, жири, вуглеводи, кисень, вітаміни, мінеральні солі, а в інший виділяються шкідливі продукти обміну. Якщо судини мають нормальний просвіт, тобто вони широкі, то зносу у них не відбувається, але якщо вони звужені – шансів на довголіття немає.
Які ж вороги звужують кровоносні судини в нашому тілі і цим скорочують нам життя?
- По-перше, це тютюн. На сьогоднішній день учні починають палити досить рано, і причини цієї згубної звички різні. Я різноманітними статистичними даними доводжу до їхньої свідомості те, що кожна щоденна пачка цигарок скорочує життя на 5 годин. Отже, тиждень життя при цьому вже прокурене, а за рік – це віднято цілий місяць життя. Математично можна вирахувати, що коли людина курить 4 роки, то можна відняти 1 рік. Якщо людина повинна прожити 75 років, то вона проживе всього 55-60 років. Потім ми вираховуємо, що можна купити за ті гроші, які прокурює кожна людина, адже за рік це виходить сума у кілька тисяч гривень. Звичайно, учні курять менше, ніж їхні батьки, але вони повинні знати, до чого вони можуть дійти.
- По-друге, алкоголь та наркотичні речовини. Небезпека їх для організму велика, адже починаючи з молодого віку дози вживання ще незначні, але коли ці дози ростуть, то життя скорочується. Найнебезпечніше при вживанні цих речовин – це те, що в молодих людей дезорганізується психічний світ особистості.
- По-третє – це емоційні перевантаження. Учні сьогодні досить емоційні, а на першому місці це не позитивні, а саме негативні емоції, які проявляються злістю, ненавистю, агресією.
Тому на уроках я проводжу численні виховні бесіди щодо впливу цих негативних факторів на здоров’я дитини. Часто звертаюсь до кодексу здоров’я та порад давніх мудреців.
- Здоров’я – це любов і бережне відношення до природи, а природа – не сестра, не брат, а батько та мати всього людства і кожного з нас.
- Здоров’я – це стиль твого життя, все залежить від тебе і твого способу життя.Уроки біології та мудрість здоров’я.
- Здоров’я – це фізична і гігієнічна культура тіла, нема нічого красивішого, ніж людське тіло.
- Здоров’я – це духовна культура людини: доброта, повага, віра, надія, любов до тих, хто нас оточує.
- Здоров’я – це соціальна культура - культура людських відносин.
- Здоров’я – це здатність задовольняти в розумних межах наші потреби.
- Здорова людина – це та людина, для якої потрібний не лише хліб, а й духовна їжа.
- Хочеш бути здоровим - подружись із фізкультурою, чистим повітрям, здоровою їжею, скажи «ні» шкідливим звичкам.
- Здоров’я потрібне не лише тобі, але й людям, яким ти повинен допомагати і захищати.
- Здоров’я – це наш капітал: його можна збільшувати, зменшувати певними чинниками, його можна прокурити, пропити, послабити або укріпити. Отже, якщо хочеш бути здоровим, будь ним! Найкращий лікар свого здоров’я – ти сам!скачать dle 10.3фильмы бесплатно


Подібні публікації:
Кожна людина відповідальна за своє здоров’я. Кожна людина відповідальна за своє здоров’я.
 Всі ми з дитинства знаємо, що природа має чотири пори року. А чи є щось подібне у житті людини, чи можна поділити її життя на певні етапи....
Адаптація та адаптивність. Адаптація та адаптивність.
Основним критерієм оцінки стану здоров’я є адаптивність – рівень здатності до пристосувань людини в складному світі, а також адаптованість – рівень...
Формування в учнів компетентнісного ставлення до свого здоров’я на уроках біології. Формування в учнів компетентнісного ставлення до свого здоров’я на уроках біології.
Вивчаючи кожну тему розділів біології рослин, тварин, людини та загальної біології знаходжу час, щоб звернути увагу учнів на бережливе ставлення до...
Антропогенні потреби людини. Антропогенні потреби людини.
... виділяють три основні групи антропогенних потреб: - Вітальні – потреби існування; - Емоційні – потреби задоволення; - Раціональні – потреби...
Школа сприяння здоров’ю Школа сприяння здоров’ю
Підходи до вибору способу підтримання здоров”я протягом багатьох років змінювалися. Ідеальних умов для запобігання хворобам дуже багато і вони весь...
Навігація ↓
Реклама ↓
Статистика ↓
bigmir)net TOP 100

free counters
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓