Пошук:
Автор Pavlenko | 31 января 2010 | Коментарів: 1 | Переглянуто 46219
Рубрика: Уроки колегам біологам » Уроки для 8 класів

Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Урок 1

Загальна характеристика класу Птахи. Особливості життєдіяльності птахів. Лабораторна робота № 13 “Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я”.

Мета.

Освітня. Почати формувати знання учнів про птахів; ознайомити із особливостями будови та процесів життєдіяльності цих тварин; розкрити пристосування до польоту у системах органів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння спостерігати, логічно мислити та бути уважними.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що мешкають поруч із людиною та птахів у дикій природі.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Вступний (перший у темі).

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги
та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота
з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді,
конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем та схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: біологія рослин, історія, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: орнітологія, орнітолог, кіль, контурні пера, рульові пера, борідки, стержень, опахало, цівка.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Повторення наук, які вивчають певні типи і класи тварин:
- гельмінтологія – наука, що вивчає паразитичні черви;
- малакологія – наука, що вивчає молюски;
- арахнологія – наука про павуків;
- ентомологія – наука про комах;
- іхтіологія – наука про риб;
- батрахологія – вивчає земноводних;
- герпетологія – наука, що вивчає плазунів.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Який же розділ зоології ми будемо вивчати?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Загальна характеристика будови птахів:
- форма тіла – обтічна;
- відділи тіла – голова, тулуб, кінцівки;
- покриви – пір’яний;
- органи руху, мускулатура;
- системи внутрішніх органів.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Виконання лабораторної роботи “Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я”.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Заповнити схему
Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)


VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.



Урок 2

Риси пристосованості до польоту та різних середовищ життя. Лабораторна робота № 14 “Вивчення особливостей будови скелета птахів”.

Мета.

Освітня. Продовжити формувати знання учнів про будову та існування птахів; розкрити риси пристосованості до польоту та різноманітних середовищ життя.
Розвиваюча. Розвивати уміння вибирати головне у матеріалі, що вивчається; уміння порівнювати, аналізувати, логічно мислити та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву, емоції.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів, які оточують життя та побут людини, а також сприяти екологічному та природоохоронному вихованню.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схематичних малюнків.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: географія, ботаніка, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: кіль, повітряні мішки, подвійне дихання, подвійна акомодація.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

З’ясувати особливості будови пар’яного покриву:
- складові частини контурного пера – стрижень, опахало, борідки;
- чим заповнений стрижень, яке це має значення;
- які функції контурних пер;
- чим пухове перо відрізняється від контурного;
- які функції пуху.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Проблемне запитання:
- Які ще особливості у будову тіла мають птахи, що допомагають їм у польоті? Якщо додати у тіло людини деякі особливості, то чи можемо ми літати?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Риси пристосованості до польоту:Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)
- обтічна форма тіла;
- наявність крил;
- наявність пір’яного покриву;
- компактний скелет із порожнинами у кістках;
- наявність кіля;
- відсутність зубів;
- наявність легеневих та повітряних мішків;
- розвинений мозочок, що дозволяє складні характери рухів;
- відсутність сечового міхура;
- вкорочений кишечник;
- відсутність правого яєчника у самок.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Виконання лабораторної роботи “Вивчення особливостей будови скелета птахів”.

V. Узагальнення та систематизація знань.

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.



Урок 3

РОЗМНОЖЕННЯ і РОЗВИТОК ПТАХІВ.

Мета.

Освітня. Продовжити вивчати будову і процеси життєдіяльності птахів; розкрити особливості їх розмноження і розвитку; ознайомити із будовою яйця, процесом інкубації.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння спостерігати, порівнювати і робити відповідні висновки; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що оточують людину протягом усього життя; сприяти екологічному вихованню та природоохоронній діяльності.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги
та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота
з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схематичних малюнків.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика, записи співу птахів.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, література, кіно.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: орнітологія, орнітолог, інкубатор, виводкові пташенята, нагніздні пташенята, турбота про потомство.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.


Розв’язати вправи:
1. Синиця за добу поїдає стільки комах, скільки важить сама. За місяць вона знищує 600 г комах. Скільки важить синиця?
2. Зозуля живе 24 р. За один день вона поїдає близько 100 гусениць, у тому числі і волохатих. Скільки гусені знищує зозуля за один сезон (травень, червень, липень, серпень) і за 24 роки?
3. Одна зозуля за літо відкладає в середньому 12 яєць в гнізда інших птахів. Після народження її пташеня викидає з гнізда яйця або пташенят хазяїна гнізда, отже гине 3-4 пташки заради виживання однієї зозуля. Чи варто охороняти зозулю?
4. Чому птахи несуть багато яєць, а висиджують 5-6?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Поставити проблемне запитання:
- чому птахи не всі піклуються про потомство?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Розповідь про:
- шлюбну поведінку;
- влаштування гнізд;
- будову яйця;
- інкубацію;
- виводкових та нагніздних пташенят;
- турботу про потомство;
- поведінку птахів під час розмноження.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Розгляд на малюнках, таблицях та м\м матеріалах виводкових та нагніздних пташенят, малюнків шкаралупи яєць різних птахів та будови яйця.

V. Узагальнення та систематизація знань.

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.



Урок 4

Різноманітність птахів.

Мета.

Освітня. Розширити знання учнів про клас Птахів; ознайомити із різноманітністю цих тварин та екологічними групами; дати коротку характеристику основним надрядам і рядам птахів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати представників різних рядів і екологічних груп між собою; уміння спостерігати, співставляти, робити відповідні висновки; розвивати емоції, увагу.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючих живих організмів і особливо до птахів, що мешкають у природі і поруч з людиною; сприяти екологічному вихованню.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музика, спів птахів, кіно, вірші.
6.Релаксопедичний: психологічне і фізичне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, історія, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: безкілеві, кілегруді, пінгвіни, страуси, ківі, орнітологія.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.


Прослухати повідомлення учнів про розмноження і розвиток птахів, про турботу за потомством, про вигодовування малят, про будову яйця та його значення.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Повідомити тему, мету та завдання уроку.

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розповідь про різноманітність птахів:
- надряд Безкілеві – страуси, ківі;
- надряд Пінгвіни;
- надряд Кілегруді – куроподібні, гусеподібні, дятли, соколоподібні, совоподібні, лелекоподібні, журавлеподібні, сивкоподібні, горобцеподібні…

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Розподіл птахів за екологічними групами:Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)
- птахи лісу;
- птахи культурних ландшафтів;
- птахи – синантропи;
- хижі птахи;
- птахи водоймищ;
- птахи відкритих просторів суходолу.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Птахи – численна і різноманітна група хребетних тварин. Мають найрізноманітніші місця існування, завдяки чому приносять користь довкіллю.

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.



Урок 5

Сезонні явища у житті птахів. Поведінка птахів: влаштування гнізд, шлюбна поведінка, турбота про потомство. Перельоти птахів.

Мета.

Освітня. Розширити знання учнів про птахів; ознайомити із сезонними явищами у їхньому житті; розкрити особливості поведінки під час перельотів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати птахів різних екологічних груп та рядів, розпізнавати їх у природі; уміння спостерігати і використовувати набуті знання у повсякденному житті; розвивати цікавість до фауни країни.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів дикої природи та тих, які мешкають поруч із житлом людини; сприяти екологічному вихованню і природоохоронній діяльності.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
5.Релаксопедичний: фізкультхвилинка, психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, кіно, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: етологія, етологічні спостереження, перелітні птахи, кочові птахи, осілі птахи.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Вікторинні жартівливі запитання.
- чи відрізняються крила птахів різних екологічних груп?
- чи спить дятел?
- чому гуси і журавлі летять клином?
- чи існує “пташине молоко”?
- навіщо птахи розміщують мурахів під пір’ям?
- чи існують їстівні гнізда?
- чому тіло шишкаря довго не гине, навіть, у теплі?
- чому птахи на морозі нахохлюються?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Поставити проблемне запитання:
- чи можна зробити, щоб птахи не відлітали і теплі краї?Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розповідь про:
- річний цикл у птахів – гніздування, розмноження, зимівля;
- осілі птахи;
- кочові птахи;
- перелітні птахи;
- способи дослідження перельотів;
- кільцювання;
- корольове мічення.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Робота з підручником та картами, на яких зображені або учні самі зображують шляхи перельотів птахів.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Реакції на зміни умов навколишнього середовища – це сезонні явища. До них належать: гніздування, міграції, відліт у теплі країни, зимівля, кочування…

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.


Урок 6

Роль птахів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона птахів. Птахівництво.

Мета.

Освітня. Закінчити знайомити учнів із особливостями життєдіяльності птахів; розкрити їх роль у екосистемах та господарстві людини; особливу вагу звернути на питання охорони птахів та проблеми птахівництва.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічне значення птахів на планеті, визначати їх користь або шкоду; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву та логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що живуть у дикій природі та птахів, яких людина приручила; сприяти екологічному вихованню.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний (останній у темі).

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, агрономія, медицина, лісове господарсто, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: пташині базари, птахівництво, птахи-легенди, орнітологічний заказник.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.


Прослухати повідомлення учнів про різноманітність птахів у природі. Учні повинні кожному доповідаючому задати запитання, яке стосується пристосування до польоту або певних екологічних умов.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

Проблемне запитання:
- чому життя людини без птахів було б неповноцінним?
- яка користь від пернатих?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Значення птахів:
- складова частина природних угруповань;
- є ланкою у ланцюгах живлення;
- сприяють у розповсюдженні насіння рослин;
- хижі поїдають мишовидних гризунів, комах-шкідників;
- джерело м’яса, яєць, пуху, пер;
- пташиний послід – необхідне добриво;Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)
- запилюють квіти;
- гнізда – делікатес;
- біологічний метод – відлякування соколами інших птахів від виноградників;
- пташине полювання;
- насолода від співу і зовнішнього вигляду;
- літературні образи;
- тризуб – силует сокола, що падає вниз - символ влади Святого Володимира.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

По сторінках Червоної книги.

V. Узагальнення та систематизація знань.

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.


Подібні публікації:
Загальна характеристика класу Птахи Загальна характеристика класу Птахи
Загальна характеристика класу Птахи. Особливості життєдіяльності птахів...
Риси пристосованості птахів до польоту Риси пристосованості птахів до польоту
Риси пристосованості птахів до польоту...
Загальна характеристика типу Членистоногі Загальна характеристика типу Членистоногі
Загальна характеристика типу Членистоногі...
Фізіологічні основи мовлення. Фізіологічні основи мовлення.
Фізіологічні основи мовлення. Мета. Освітня. Продовжити формувати знання учнів про вищу нервову діяльність людини; ознайомити з особливостями...
Розробки уроків до теми “Земноводні” (8 кл.) Розробки уроків до теми “Земноводні” (8 кл.)
Земноводні 1. Загальна характеристика класу Земноводні. Сезонні явища у житті. 2. Особливості процесів життєдіяльності та поведінки. Лабораторна...
Hаписал: Vseznayka, 28 марта 2011 22:20
Комментариев: 0 Тема:
Гості
тут слишком скучно...нет никакой информации для учеников!

по крайней мере в этой статье.
Навігація ↓
Реклама ↓
Нагороди ↓
Найпопулярніше ↓
Друзі ↓

Анализ сайта онлайн

Українська Банерна Мережа

Реклама ↓
Статистика ↓
bigmir)net TOP 100

free counters
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓