Пошук:
Автор Pavlenko | 11 октября 2012 | Коментарів: 0 | Переглянуто 5062
Рубрика: Школа / Колегам біологам

Малюнок у біології як засіб наукового пізнання природи

Малюнки шкільних підручників з біології та інших посібників для вивчення живої природи мають одне із першочергових значень у вивченні предмету. Значне місце в засвоєнні учнями біологічних знань має організація їх роботи з різноманітними ілюстраціями.
 Ілюстрації складають органічну частину підручника, в них наочно відображається зміст тексту, який вони доповнюють і конкретизують. Більшість ілюстрацій являє собою схематичне зображення зовнішньої та внутрішньої будови представників всіх царств живої природи, їхніх процесів життєдіяльності, взаємозв'язків будови і функцій, взаємозв'язків у природі, пристосованості організмів до середовища проживання, методів дослідження та ін  У підручниках є також фотографії біологічних об'єктів, робота з якими сприяє формуванню реальних уявлень про живу природу. Для отримання найбільшої інформації при роботі з малюнками важливо навчити учнів користуватися підписами та умовними позначеннями до них. У нових виданнях підручників частина описової інформації переноситься з тексту в малюнки і підписи до них. Тому в даний час досить актуально широко використовувати їх в навчальному процесі.
 У процесі навчання важливо навчити школярів розпізнавати органи і системи органів тварин за кольором. Тому на перших уроках роз'яснюю, що травна система на схемах підручника завжди позначається зеленим кольором, дихальна - синім, видільна - чорним, нервова - жовтим, кровоносна - червоним, статева - коричневим.
 У підручниках біології багато малюнків, на яких відображені різні біологічні процеси: харчування, дихання, пересування, розмноження, розвиток, зростання організмів. Практика показує, що учні гірше засвоюють знання про процеси життєдіяльності, ніж про будову організмів. Тому організація роботи з малюнками на уроках полегшує засвоєння школярами знання про життєдіяльність організмів. Головне, що при роботі з малюнками не слід заглиблюватися в деталі, а зосередити увагу на сутності процесів.
 Робота з малюнками підручника чи інших посібників дозволяє включати учнів у різноманітну пізнавальну діяльність, а саме:
- розпізнавати органи, системи органів, види, рослин і тварин, етапи життєвих процесів;
- складати уявлення про будову об’єктів та взаємозв’язку його частин;
- використовувати підписи для аналізу змісту малюнків;
- користуватися умовними позначеннями на малюнках;
- знаходити відомості, необхідні для відповіді на питання;
- порівнювати об'єкти, зображені па малюнках;
- використовувати ілюстрації в якості самостійного джерела знань;
- складати за малюнком характеристику біологічних об'єктів, процесів;
- виявляти зв'язки між організмами, між організмами та неживою природою, риси пристосованості організмів до середовища проживання;
 - складати розповідь за малюнком;
- використовувати малюнки як іллюстраційний матеріал для створення презентацій.
 Під час роботи з малюнками включаються складні механізми розумової діяльності дитини, так як малюнок – це доступна форма наочності, що передбачає глибоке і об’ємне розкриття теоретичного матеріалу. Малюнок – це засіб наукового пізнання природи, що забезпечує формування системи знань.
 Робота з малюнками здійснюється для конкретизації біологічних об’єктів, явищ, закономірностей... Її доцільно використовувати також для формування інтелектуальних умінь учнів, проведення аналізу природних об’єктів, встановлення співпідпорядкованості між частинами об'єкта, встановленню взаємозв'язку організмів із середовищем проживання, взаємозв'язків у біогеоценозі та ін.
Картки для роботи з малюнками:
- сприяють синтезу логічного мислення з конкретно-образним мисленням при формуванні біологічних понять;
- дають учням можливість розвивати самостійність у виконанні поставлених завдань;
- сприяють розвитку накопичених знань і динаміці творчої думки;
- підвищують ефективність навчання біології;
- сприяють розвитку розумової діяльності, самостійного і творчого підходу до вирішення поставлених завдань;
- дозволяють інтенсифікувати процеси повторення і відтворення знань;
- спонукають учнів відтворювати в пам’яті вивчений матеріал і розвивати уміння аналізувати;
- стимулюють пізнавальну активність учнів і зацікавленість біологічною наукою.
Картки з малюнками повинні бути яскраві, чіткі, естетично оформлені.
Їх доцільно використовувати на різних етапах навчання: при вивченні нового матеріалу, при систематизації знань, при закріпленні і узагальненні, при підготовці домашнього завдання і особливо в ході перевірки знань для тематичної і підсумкової атестації. Адже єдність знань і малюнків дасть можливість використати набуті знання в повсякденному житті, навчанні, трудовій та професійній діяльності.

скачать dle 10.3фильмы бесплатно


Подібні публікації:
Малюнок у біології як засіб наукового пізнання природи Малюнок у біології як засіб наукового пізнання природи
  Малюнки шкільних підручників з біології та інших посібників для вивчення живої природи мають одне із першочергових значень у вивченні...
Використання міжпредметних зв’язків при вивченні біології. Використання міжпредметних зв’язків при вивченні біології.
Використання міжпредметних зв’язків дає можливість об’єднати програмовий матеріал у вигляді стрункої системи знань, творчо підійти до...
Використання індивідуальних карток в ході самостійної роботи з біології. Використання індивідуальних карток в ході самостійної роботи з біології.
Індивідуальні картки, які я використовую під час самостійних робіт, вносять різноманітність в мою методику роботи та значно економлять час на уроці....
Яким чином я контролюю та оцінюю знання учнів. Яким чином я контролюю та оцінюю знання учнів.
Моя система контролю виконує декілька функцій: - навчальну, яка полягає у тому, щоб під час контролю за успішністю розширювалися, поглиблювалися і...
Робота з малюнками на уроках біології Робота з малюнками на уроках біології
Робота з малюнками належить до інформаційно-рецептивного методу вивчення біології. Мета його – це вплив на рецептори і формування системи знань від...
Навігація ↓
Реклама ↓
Статистика ↓
bigmir)net TOP 100

free counters
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓