Пошук:
Автор Pavlenko | 21 февраля 2015 | Коментарів: 0 | Переглянуто 2502
Рубрика: Статті

Емоції пробуджують розум учнів

   З певних причин ми радіємо, з інших дивуємося, боїмося. За дослідженнями вчених емоції та їх прояв – це результат роботи головного мозку, тобто мозок формує емоції. Вважається, що людина відчуває шість основних емоцій: радість, гнів, сум, страх, здивування і відразу або огиду. Цей перелік не змінився з часів Аристотеля (IV ст. до н. е.) хоча спочатку він запропонував наступну класифікацію емоцій: страх, агресивність, прагнення до руйнування, терплячість, незалежність, відданість, цікавість, бажання творити, прихильність, прагнення до пригод і змін, жадоба влади, гордість, прагнення до успіху, залежність, схиляння, шанобливість, повагу, наслідування, відраза, співчуття, щедрість. А ось за  К.Ізардом існує 10 фундаментальних емоцій: цікавість, радість, здивування, гнів, горе, огида, відраза, страх, сором та вина.
   Фізіологи вважають: емоції - досить складний стан організму, що викликає зміни в тілі різного характеру:
- в серцево-судинній діяльності, що позначається на швидкості скорочень серця – пульсі;
- в диханні, яке може прискоритись або взагалі затамуватись;
- у виділеннях залоз зовнішньої секреції, що яскраво помітно при виділенні поту, сліз;
- у гормональній діяльності, наприклад, виділення адреналіну в кров. 
   Емоції викликають стан збудження,  хвилювання, імпульсивність поведінки, хоча фахівці проводять відмінність між емоціями і почуттями, настроєм, переживаннями.   «Я боюсь контрольної роботи» - це почуття, а «Мені страшно» - це емоція.»
   У більшості учнів емоції добре проявляються зовнішньо, але у декого можуть практично не мати зовнішніх проявів і сприймаються як стан, що відбувається «в ньому». І на мою думку – це набагато гірше, адже учитель на уроці повинен бачити, що відбувається з кожним учнем, як він реагує на розуміння, або не розуміння матеріалу. 
Емоції можуть змінюватися досить швидко і протікати досить інтенсивно. Коли учні радіють - їхні щоки піднімаються від посмішки і очі випромінюють заряди позитивної енергії; коли учні гніваються, на їхніх обличчях виражаються незадоволення і роздратування. Якщо учень на уроці сумний, його очі практично дивляться вниз, ховаються під повіками, а куточки рота опущені. Інколи можна спостерігати страх: зіниці дитини розширяються, тіло напружується і стає неначе скованим. При вивченні деяких тварин, особливо червів, учні показують свою відразу: ніс морщиться, верхня губа піднімається, або губи можуть мимовільно стиснутися. Але найчастіше при вивченні біології діти дивуються. Давня мудрість говорить: "Мислення розпочинається тільки із здивування”, а здивувати дитину можна лише на уроках біології. Отже, тільки біологія може емоційно пробудити розум дитини. В хвилини здивування учні виражають це практично однаково: брови піднімаються, лоб зморщується, очі, а інколи і рот, широко розкриваються, як вони всі говорять: щелепа відпала. Отже, міміка — універсальний спосіб прояву емоцій серед людей. Центр розпізнавання емоцій розташовується в правій півкулі головного мозку.
   Вікіпедія пише, що емоції виявляються у зовнішній поведінці і у перебудові внутрішнього середовища організму, що має своєю метою адаптацію організму до середовища проживання. Наприклад, емоція страху готує організм до «поведінки уникнення»: активізується орієнтовний рефлекс, що активує система мозку, посилюється робота органів чуття, в кров виділяється адреналін, посилюється робота серцевого м'яза, дихальної системи, напружуються м'язи, сповільнюється робота органів травлення тощо. 
   Контролює емоції лімбічна система, наприклад, у небезпечній ситуації таламус посилає сигнал у мигдалеподібне тіло, що примушує людину відчувати тривогу. Якщо ситуація нормалізується, сигнал поступає у передлобну кору, яка здійснює контрольні функції. 
   Одна з найважливіших особливостей емоцій - їх індикаторний характер, тобто здатність формуватися по відношенню до ситуацій і подій, хоча вони реально в цей час можуть не відбуватися, і існують тільки у вигляді ідеї про пережиті, очікувані чи уявні ситуації. Наприклад, учні не можуть дочекатися вивчення якихось цікавих тем, які вони бачили в підручнику далі, або як себе не осоромити під час відкритого уроку, або не зрозумівши якусь тему боятися, щоб вона не попала на ЗНО…
   Інша важлива особливість емоцій дитини і дорослих також – їх здатність до узагальнення і комунікації, бо вони можуть передаватися між людьми або тваринами. Через що емоційний досвід включає в себе не тільки індивідуальні переживання, але й емоційні співпереживання, що виникають в ході спілкування, сприйняття нового матеріалу на уроці. Фізіологи вважають, що існує так званий феномен «емоційного зараження» — емоції, особливо в середовищі стадних тварин, проявлені в поведінці однієї особиною, викликають схожі емоції у інших особин, які ці прояви спостерігають. У людському середовищі цей ефект так само присутній і особливо помітний в поведінці натовпів. Серед учнів часто виникає емоційне співзвуччя, або емоційний відгук — оперативна емоційна реакція на поточні зміни в середовищі: побачили щось гарне, цікаве - захопилися. Емоційний відгук визначається емоційною збудливістю людини. Одним з видів емоційного відгуку є синтон. Синтон — здатність гармонійно відгукуватися на стани інших людей і в цілому явищ навколишнього світу - відчувати себе в гармонії з природою, з людьми чи людиною, тобто це вважається емоційним співзвуччям.
   Таким чином, можна визначити, що емоції виконують різноманітні функції: відображальну, оцінюючу, мотиваційну, сигнальну, прогностичну, спонукальну, комунікативну, маніпулятивну, пізнавальну та оздоровчу.
Крім емоцій ми досить часто стикаємося із емоційними станами учнів: по-перше, настроєм – найпоширенішим емоційним станом. До обставин, що змінюють настрій дитини можна віднести:
-органічні процеси - хвороба, втома, повноцінний сон;
-зовнішнє середовище - бруд, шум, важке повітря, неприємний колір погіршують настрій; чистота, тиша, свіже повітря, затишок піднімають настрій;
-взаємовідносини між людьми - образа, грубість погіршують настрій; привітність, довіра, такт піднімають настрій;
-мисленні процеси - образи, в яких відображаються негативні емоції погіршують настрій; образи, в яких відображаються позитивні емоції піднімають настрій.
   За наявністю відтінків задоволення або незадоволення розрізняють позитивні і негативні емоції. Над вивченням емоцій працювали, працюють і будуть працювати вчені. Найвідомішим із шкільних підручників є К.Анохін, який розробив теорію емоцій. Вона стверджує, що сила емоції визначаються ступенем досягнення мети. Якщо мета досягнута, то виникає позитивна емоція, якщо не досягнута, то негативна. Учні на 97% згодні з цим. 
   Формула Симонова 
   Широке визнання набула створена психофізіологом Павлом Симоновим формула, яка в короткій символічній формі представляє сукупність факторів, що впливають на виникнення і характер емоції: Е = f (П (Ін-Іс)) де:
-Е - емоція, її ступінь, якість і знак; 
-П - сила і якість актуальної потреби;
-Ін - інформація про кошти, які прогностично необхідні для задоволення потреби;
-Іс - інформація про існуючі засоби, якими реально володіє суб'єкт;
-(Ін-Іс) - оцінка ймовірності (можливості) задоволення потреби на основі вродженого і онтогенетичного досвіду.
   Ця формула не застосовується для отримання конкретних кількісних значень, а тільки для ілюстрації самого принципу формування позитивних чи негативних емоцій різної сили.

скачать dle 10.3фильмы бесплатно


Подібні публікації:
Жест – мова без слів Жест – мова без слів
 Спілкування людини здійснюється за допомогою мови, але звичайна жестикуляція, якою ми користуємося під час спілкування, для...
«Мова обличчя» «Мова обличчя»
 Досить важливе вміння розуміти «мову обличчя», читати викарбувані у міміці емоції, навмисно і довільно висловлювати свої почуття, володіючи...
М’язи виразу обличчя. М’язи виразу обличчя.
Вчені в кінці ХХ ст. описали мімічні ознаки базових емоцій і виокремили три автономні зони обличчя: ділянка чола й брів, ділянка очей і нижня частина...
Сміх – важлива характеристика людської індивідуальності. Сміх – важлива характеристика людської індивідуальності.
Чистий сміх є торжеством пізнання над пізнаваним, торжеством набутих знань, подоланням власної сліпоти. Сміх є моментом прозріння, яке виникає без...
Взаємодія як основа інтерактивного навчання. Взаємодія як основа інтерактивного навчання.
«Інтер» запозичене слово, яке означає «між». На сьогоднішній день цей термін використовують майже всі у різних галузях життя....
Навігація ↓
Реклама ↓
Статистика ↓
bigmir)net TOP 100

free counters
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓