Пошук:
Автор Pavlenko | 17 мая 2012 | Коментарів: 0 | Переглянуто 3371
Рубрика: Школа / Колегам біологам

Вирощування мікроскопічних організмів у шкільних умовах

Програма з біології для загальноосвітньої школи потребує вивчення одноклітинних та багатоклітинних мікроскопічних  рослинних і тваринних організмів. Вони є найважчими об’єктами для вивчення внаслідок того, що ми фактично не можемо детально вивчити чи, навіть, побачити їх без збільшувальних приладів, хоча постійно невидимо стикаємося у природі з цими групами організмів.
Знайомство учнів з дивовижним світом найпростіших, не може обмежуватися розповідями учителя чи переглядом їх на малюнках підручника чи таблицях. Навіть, відео чи електронна дошка з елементами анімації не замінить живого організму. Тому викликати справжній інтерес до цієї теми та покращити ефективність вивчення мікроскопічних еукаріотів можна лише безпосередньо спостерігаючи їх у якості натуральних живих об’єктів під збільшувальними приладами. Для цього необхідно знати прості способи отримання таких організмів методом культивування в шкільних умовах. Водорості отримати зовсім неважко, але амеби та інфузорії потребують спеціальних навичок та тривалого часу.  Наприклад:
Перший.
а) невелику кількість грунту помістити у чашку Петрі (чашка Петрі –  неглибока посудина циліндричної форми, зроблена зі скла або пластмаси, яка широко використовується в біології. Названа на честь німецького бактеріолога Юліуса Ріхарда Петрі, котрий вперше використав її в 1877 році, працюючи асистентом у Роберта Коха), заповнивши її ним до половини об’єму та зволоживши до такого стану, що при її нахилі по краю виступає вода;
б) помістити на освітлене місце;
в) вологість підтримувати на постійному рівні. Через 10-15 днів на поверхні грунту та на стінках посудини з’являється зеленуватий наліт. Він складається із водоростей, які знаходилися у грунті.
г) для розгляду під мікроскопом необхідно зішкребти частину цього нальоту зі стінок чашки та помістити в краплю води на предметному скельці;
д) уважно розглянути.
Примітка. При відсутності чашок Петрі можна використати іншу скляну посуду або відрізані пластикові пляшки.
Другий.
а) невелику кількість грунту помістити у чашку Петрі, заповнивши її ним до половини об’єму та зволоживши до такого стану, коли при нахилі чашки по краю виступає вода;
б) на поверхню грунту покласти декілька покривних скелець;
в) виставити чашки на освітлене місце;
г) через 10-15 днів на нижній стороні покривних скелець розвинуться колонії мікроскопічних водоростей, які знаходилися у грунті;
д) обережно зняти скельця з грунту;
е) покласти їх під мікроскоп на предметні скельця у краплю води тією стороною, яка стикалась із грунтом;
є) уважно розглянути.
У зішкребеному нальоті та на нижній стороні покривних скелець можна побачити:
- одноклітинних зелених водоростей: хламідомонаду, хлорелу та хлорокока;
- нитчасті зелені водорості: улотрикс та формідіум;
- діатомові водорості: навікули, пінулярії, хантшії;
- колонії синьо-зеленої водорості ностока.
Третій.
На краю калюжі взятии невелику кількість води з грунтом, помістити її у колбу та виставити на світло. Через 5-10 днів на стінках колби з’явиться зеленуватий наліт, що складається із різних видів одноклітинної водорості хламідомонади. Взяти зі стінок колби наліт і помістити його у краплю води на предметне скельце під мікроскоп. Клітини водорості можна досить добре розглянути. Крім хламідомонад, у мікропрепараті можна знайти найпростіших, таких як амеби, інфузорії, джгутикові. Часто в тілі амеби можна розгледіти клітини водоростей, які вона захопила несправжніми ніжками, утворивши травну вакуолю.
Четвертий.
Взяти прості пластикові пляшки. Декілька місяців тримати у них звичайну воду, щотижня її міняючи. Коли на внутрішніх стінках пляшки з’явиться зеленувато-бурий наліт, його необхідно зшкребти, покласти на предметне скельце у краплю води і розглядати. Досить чітко можна побачити діатомові водорості, а якщо пляшка стояла на світлі, то і зелені водорості.
П’ятий (складний)
У чашки Петрі з кришками до половини об’єму налити спеціального середовища та додати декілька зернівок рису. Середовище готується на дистильованій воді з додаванням мінеральних солей з розрахунку на 1 л (MgSO4 – 2 мг, CaHPo4 – 4 мг, KCl – 6 мг, CaCl2 – 10 мг, тNaCl – 10 мг). Через 7-10 днів рис розбухне і в чашці утвориться бактеріальна флора. Саме в цей час у неї додають суміш найпростіших джгутикових та інфузорій, які в таких умовах досить швидко розмножуються. В результаті таких дослідів утворюється мікроценоз рисової культури. Один-два рази на місяць необхідно зливати половину середовища, відсмоктуючи піпеткою та замінюючи розбухлий рис на новий, додаючи трохи свіжого середовища.
Рисова культура – цікавий об’єкт для спостереження. Вона є наочним прикладом такого біоценозу, де у якості «енергетичних станцій» виступають органічні речовини рисових зерен. З її допомогою можна продемонструвати джгутикових та інфузорій, які відрізняються складними переміщеннями у просторі та поставити над ними ряд дослідів. 
Купити живі культури одноклітинних організмів можна на Пташиному базарі (звичайно, якщо він існує у населеному пункті) чи зоомагазині і спокійно розглядати їх під мікроскопом під час виконання лабораторних робіт.

скачать dle 10.3фильмы бесплатно


Подібні публікації:
Інфузорії в шкільних і домашніх умовах Інфузорії в шкільних і домашніх умовах
 Тіло у них веретеноподібне, що нагадує за формою підошву туфлі. Під малим збільшенням мікроскопа добре видно, як при русі вперед вони...
Що можна побачити у краплі води з водоймища? Що можна побачити у краплі води з водоймища?
 Якщо взяти краплю води з найближчого водоймища і подивитися на неї в мікроскоп, можна побачити цілий світ дивовижних організмів. ...
«Очі» водоростей ?! «Очі» водоростей ?!
 До появи електронного мікроскопу про стигму було відомо небагато. Та електронний мікроскоп набагато розширив знання про це вічко. З його...
Типи морфологічної структури тіла водоростей Типи морфологічної структури тіла водоростей
 На відміну від вищих рослин, що характеризуються листостебловою будовою, водорості виявляють морфологічну різноманітність. Тіло водоростей може...
Відмінні ознаки водоростей (у рамках шкільної програми) Відмінні ознаки водоростей (у рамках шкільної програми)
Водорості - еукаріоти, які на клітинному рівні відрізняються хімічним складом клітинної оболонки:...
Навігація ↓
Реклама ↓
Статистика ↓
bigmir)net TOP 100

free counters
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓