Мертва наука без искусства, оно ей прибавляет чувства.
Сисакян А. Н.
Анатомія людини - наука про будову тіла - є однією з найскладніших, але в той же час, захоплюючих розділів біології. Осягнення анатомії включає вивчення безлічі анатомічних утворень, органів, термінів і понять. Одних тільки кісток налічується більше двохсот! На сьогоднішній день Міжнародна анатомічна номенклатура містить близько 6000 анатомічних термінів!
Використання художніх засобів у навчанні анатомії активізує пізнавальний процес, креативність, розвиває уяву, мову і мислення в учнів; сприяє вихованню допитливості, емоційно-чуттєвих якостей, умінь творчо підходити до виконання запропонованих завдань.
Різноманітні художні засоби можуть бути використані на будь-якому етапі теоретичного або практичного заняття. Наприклад, при первинному знайомстві з анатомічним утворенням або органом з метою створення емоційного відгуку і зацікавленості; на етапі вивчення нового матеріалу для фокусування уваги учнів. Засоби мистецтва можуть застосовуватися на стадії закріплення пройденого матеріалу.
В якості художніх засобів можуть використовуватися:
- художнє слово - вірші, міфи, висловлювання великих мислителів, опис цікавих фактів з історії анатомії і життя вчених - морфологів і медиків, образні порівняння, епоніма, метафора, усна народна творчість - загадки, казки та ін;
- твори образотворчого мистецтва: репродукції живописних полотен, зображення скульптури та інші.
Наведу деякі приклади використання художніх засобів зі свого досвіду викладання біології людини. Наприклад, учні із задоволенням відгадують загадки (серед яких є російські народні) причому, іноді дають абсолютно несподівані відповіді.
Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик)
Если б не было его, не сказал бы ничего. (Язык)
Тридцять два молотять, а лише один повертає. (Зуби та язик)
Ось гора, а біля гори дві глибокі нори. В цих норах повітря бродить: то заходить, то выходить. (Нос).
Вокруг носа вьется, а в руки не дается. (Запах).
Два братца через грядку смотрят, да не сойдутся. (Глаза).
Вокруг земли обведу, а вокруг головы не обвести. (Взгляд глазами).
На ніч два віконця самі закриваються, а зі сходом сонця самі відкриваються. (Повіки та очі).
Що легко носити, а важко порахувати? (Волосся).
Не саджають, не поливають, самі виростають. (Волосся, нігті).
Ношу их много лет, а счету не знаю. (Волосы).
День и ночь стучит оно, словно бы заведено.
Будет плохо, если вдруг прекратится этот стук. (Сердце).
П'ять братів: роками рівні, а ростом різні. (Пальцы).
Всю жизнь ходят в обгонку, а обогнать друг друга не могут. (Ноги).
Двух братьев на свете вернее нет. (Ноги).
Что слаще меда, а сильнее льва? (Сон).
Ни на меру, ни на вес, но у всех людей он есть. (Ум).
Що найшвидше всього на світі? (Думка).
Що на світі найдорожче всього? (Здоров'я).
Крім загадок, в своїй роботі часто застосовую епоніми - іменні терміни, так як в анатомічних епонімах відображені основні етапи розвитку науки, становлення наукового світорозуміння людини та її місця в живій природі.
Приклади завдань:
Швейцарський морфолог, професор логіки, риторики та медицини, який жив у ХVІІ столітті, свого часу опублікував роботу, в якій описав утворення, розташовані в стінці тонкого кишечника та їх захисну функцію. Як прізвище цього вченого? Які анатомічні утворення він описав? Що сьогодні відомо про їх функції?
Відповідь: Йоганн Пейєра описав великі скупчення лімфоїдної тканини - Пейєрові бляшки, що виконують імунну функцію і виробляють лімфоцити.
Німецький лікар і патолог, будучи студентом, виконав роботу по мікроскопічній будові підшлункової залози, в якій описав її будову. Що це за вчений і яка частина підшлункової залози названа в його честь, яка її функція?
Відповідь: Пауль Лангерганс описав ендокринну частину підшлункової залози, названу надалі острівцями Лангерганса, які виконують функцію синтезу гормонів (інсулін і глюкагон), що беруть участь у вуглеводному обміні.
Богиня Фетіда, щоб зробити свого сина невразливим, викупала його в чарівних водах річки Стіксу в підземному царстві. Як звали її сина? Куди він був поранений біля стін Трої? Яке анатомічне утворення названо на честь сина Фетіди? Де воно знаходиться і яку функцію виконує?
Відповідь: Сина звали Ахіллес, він був поранений в п'яту, в його честь названо «ахіллесова п'ята», ахіллове сухожилля триголового м'язи гомілки, за допомогою якого м'яз прикріплюється до п'яткової кістки. Функція даного м'яза - підошовне згинання стопи.
Активізації асоціативного мислення сприяють образні порівняння. Наприклад,
- при демонстрації на слайдах зображень тих чи інших предметів (у тому числі, з використанням картин відомих художників або їх фрагментів), учні повинні пригадати подібне анатомічне утворення або частину якогось органу (тура - човноподібна кістка, кільце - кільце Пирогова, крило - крило клубової кістки, крила носа, раковина - вушна раковина, хвіст - хвіст підшлункової залози та ін.)
- можна запропонувати «помандрувати» в організмі людини і знайти місця де «сховалися» деякі складові частини організму в анатомічному зоопарку: равлик у внутрішньому вусі, кінський хвіст спинного мозку, ростральний відросток лопатки, півнячий гребінь гратчастої кістки, черв'як мозочка, роги спинного мозку та ін.
Любителі ботаніки напевно зацікавляться представниками рослинного світу, наприклад, де можуть «поселилися» в нашому організмі представники рослинного світу: мигдалини в глотці, яблуко - очне та адамове, цибулини – волосяна та смакова, кора головного мозку, грибоподібні сосочки язика, стовбур головного мозку, нирки, листки серозних оболонок та ін.)
При вивченні порушень функцій органів (наприклад, гіпо-і гіперфункції гіпофіза), учням пропоную пригадати казки, герої яких були карликами або гігантами (хлопчик-мізинчик, Дюймовочка, сім гномів, 33 богатирі та ін.)
Твори образотворчого мистецтва (репродукції картин, скульптури) доцільно використовувати при освоєнні теми «Типи конституцій». Наприклад, статуя Зевса, метання блискавки (V в. до н.е.) може служити прикладом нормостенічної статури, «Психея» Уоттса Д. (XIX в.) - астенічної.
З метою ж закріплення пройденого матеріалу по всьому розділу біології людини можна запропонувати учням проаналізувати анатомічні малюнки Леонардо да Вінчі, порівняти їх з сучасними знаннями.
Таким чином, використання художніх засобів при навчанні анатомії людини сприяє образному сприйняттю будови і функціонування організму людини, активізує пізнавальні, креативні та емоційні процеси в учнів, розвиває стійкий інтерес до біології.
скачать dle 10.3фильмы бесплатно