↓
Автор Pavlenko | 9 марта 2010 | Коментарів: 0 | Переглянуто 9900
Рубрика: Міжпредметні зв'язки / Міжциклові міжпредметні зв'язкиДавні українські традиції фарбування тканин
Художнє оздоблення полотна – давня традиція українського народу. Як засвідчують вітчизняні і зарубіжні джерела, вишиті узори відомі ще в докиївській Русі. У середньовіччі не можна було знайти родину, в якій би не захоплювалися мистецтвом вишивки.
![]() Практично з кожної бадилинки, що росте на полі чи в саду, можна отримати барвник. З дикої груші виготовляли кілька фарб: з кори – темно-коричневу, з листя – жовту, з кисличок – ніжно-жовту. Подібними фарбами з квітів ромашки, горицвіту, молодої тополі, гречаної полови фарбували нитки і тонкі тканини. Для темно-синіх барвників використовували цвіт сон-трави, а для зеленої і чорної – цвіт ружі і рясту Особливо поширеним серед українських селян був коричневий колір. Ним фарбували вовняні вироби, переважно свити. Для цієї мети заготовляли кору верби, крушини, дуба, берези, листя та шкаралупу волоського горіха, вижатий сок хмелю, латаття, лушпиння цибулі. ![]() Особливої уваги заслуговує чимбарський промисел. Це вичинення шкіри тварин і їх фарбування. Після вичинки шкіру замочували у спеціальному розчині. Його виготовляли з кори верби і дуба – темніший колір та вільхи – світліший. Якщо хотіли отримати чорне тло, то для дублення брали жолуді, подрібнювали їх і готували барвник. Деякі чимбарі для того, щоб надати поверхні виробу шляхетнішого вигляду, натирали шкіру шматком випаленої цегли. Червоний – один із основних кольорів у різнобарв´ї кольорів України. Звичайно, червоний барвник здобували із перестиглих плодів жостеру, материнки та листя дикої яблуні. Цю суміш товкли в ступі, додавши трохи води та під гнітом вичавлювали червону фарбу. Для цього також широко використовували черевця-яєчка кошенілі воскової, які збирали на корінцях лісової суниці. Червець сушили в печі, терли на порох та розводили водою. Пряжу, фарбовану таким барвником, важко сплутати з іншою. Вона була досить яскравою і довго зберігалась. Виготовлення червоної фарби із черевця було відомо ще з часів Київської Русі. Існував, навіть, оброк – ложка черевцю із однієї сім´ї. ![]() Усі барвники для стійкості закріплювали природними кислотами – оцтом або овочевими розсолами з капусти, буряків, огірків, а також сироваткою і сіллю. Рослинні барви мають цілий ряд переваг: вони природніші у своєму кольоруванні, м´якість тонів надає виробові естетичної і художньої привабливості, значно довше зберігається колір. Розвиток індустрії – явище позитивне, якщо воно не заперечує досвіду попередніх поколінь. Тільки в синтезі традицій та інновацій можна досягти прогресу. Подібні публікації:
|
||||||||||||
Корисна інформація ↓
|
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓
|