Пошук:
Автор Pavlenko | 10 мая 2015 | Коментарів: 0 | Переглянуто 2753
Рубрика: Корисна інформація / Біологія людини

Дві половинки одного цілого

   Вивчаючи головний мозок людини в шкільній програмі, звичайно, стає зрозуміло, що немає в нашому організмі найскладнішого і найважливішого органу, ніж він. Хоча хтось може заперечити, що всі органи є важливими і функціонально необхідними. Але, все-таки… головний мозок не тому є головним, що розміщений у голові, а тому, що є дійсно головним у житті.
   Вчені вважають, що мозок людини - це унікальне створіння природи. Завдяки йому люди здатні здійснювати дуже складні розумові процеси, обдумувати свої проблеми, згадувати, міркувати, мріяти, писати вірші, аналізувати події, йому підвладне рішення математичних формул, створення живописних полотен, величних архітектурних будівель. Саме головний мозок наділяє нас різними талантами, а якби цього не було, то зараз не існувало б таких досягнень в області науки, техніки, медицини, культури та інших сферах. Тобто мозок створює умови для нашого існування. Він дозволяє відчувати кожного з нас особистістю. 
   Мозок є лідером по енергоспоживанню в нашому організмі. Так як він споживає більше 20% кисню, захоплюваного легенями. Мозок використовує менше енергії, ніж лампочка в холодильнику. Вченими підраховано, що мозок використовує приблизно 12 Ват енергії. Цікаво, що для постачання його цією енергією вистачає два банани в день - ніякій лампочці у світі не вистачить такої кількості енергії.
Вчені підтверджують, що близько 95% тканин мозку остаточно організовуються до семи років, складаючи цілком закінчений орган. Саме через швидкий розвиток мозку енергоспоживання нервової системи дворічної дитини в два рази перевищує енергоспоживання нервової системи дорослої людини. Головний мозок знаходиться в постійному розвитку і може накопичувати інформацію в обсязі, більшому, ніж сотні комп'ютерів разом узяті.
   Вкритий головний мозок корою – спеціальною оболонкою сірої речовини, товщина якої десь 3 мм. Покриваючи його, вона й створює звивини, розправивши які утворюється площа розгорнутої газети. Вчені підрахували, якби розправити кору, то необхідно простору у 30 разів більшого за саму голову.
   Кора півкуль складається з ряду шарів, утворених приблизно 14 мільярдами клітин, які відрізняються формою, величиною і функціями. Одні з цих клітин – чутливі, що сприймають збудження, яке приходить від різних органів, другі – рухові, що посилають збудження до м’язів і треті клітини зв’язують своїми відростками різні ділянки кори. Тепер нараховують близько 50 таких ділянок, кожна з яких характеризується певною формою і розміщенням клітин.
   В кожній півкулі є частини, що найбільше виступають: спереду - лобовий полюс, позаду - потиличний полюс, збоку - скроневий полюс. Окрім того, кожна півкуля великого мозку розділяється на чотири великі долі: лобову, тім'яну, потиличну та скроневу. Кожна півкуля поділена на частки борознами, найглибша з них – бічна, або Сільвієва борозна, що відділяє скроневу частку від лобової та тім'яної. Від верхнього краю півкуль опускається вниз центральна борозна - борозна Роланда, що відділяє лобову частку мозку від тім'яної. Потилична частка відділяється від тім'яної - тім'яно-потиличною борозною.
   Численні вивчення головного мозку показали, що в мозковій корі є ряд зон, від яких залежить сприймання зовнішнього світу і регуляція діяльності організму. До найважливіших з цих зон належать чутливо-рухова, зорова, слухова і нюхова зони:
чутливо-рухова зона розміщена в закрутках попереду і позаду центральної борозни, куди надходить збуджен¬ня, що виникає в рецепторах шкіри, м’язів, суглобових сумок; звідси збудження передається у м’язи,  викликаючи або припиняючи їх діяльність, ослаблюючи або посилюючи її. Ця зона кори є най¬вищим центром погодження всіх рухів;
зорова зона лежить у корі потиличних часток і є місцем, куди проводиться збудження від рецепторів ока, її діяльність зв’язана з виникненням зорових відчуттів.
слухова зона розміщена в корі зовнішньої поверхні скроневих часток, сюди надходить збудження від слухових рецепторів, що є причиною звукових відчуттів;
нюхова зона лежить на внутрішній поверхні скроневих часток, яка зв’язана з рецепторами носової порожнини.
Дві півкулі головного мозку, його великі та значна кількість невеликих борозенок та звивин роблять його схожим на грецький горіх, причому і половинок у ньому дві, і міцна шкаралупа є, неначе кістки черепа. Цікава природна залежність: «двійники» є скрізь.
   Під корою лежить біла речовина, волокна якої утворюють провідні шляхи. Ці шляхи сполучають кору з розміщеними нижче центрами мозкового стовбура і, отже, з усіма органами тіла. Деякі волокна провідних шляхів на своєму протязі перехрещуються. Внаслідок цього кожна півкуля дістає зв’язок з протилежною стороною тіла. Отже, кожна півкуля керує сприйняттям і рухами протилежної сторони тіла. Вченими було досліджено, якщо ми рухаємо правою рукою та ногою, то команди для цього дає ліва півкуля і навпаки. У ліворуких людей більше розвинена права півкуля, а у праворуких все навпаки. 
   Але це ще не весь поділ. Кожна половинка кори великого мозку поділена на чотири зони, які називаються долями. У кожної долі свої обов’язки. Їхні назви залежать від кісток черепа, що їх захищають: лобова, тім’яна, потилична і скронева. 
   Мозок отримує з довкілля не окремі сигнали, а їх сукупність одночасно. Тому в ньому і відбувається розподіл праці. Кожна область кори відповідає за щось своє:
лобова доля відповідає за рух, планування та прийняття рішень, і частково вона контролює Дві половинки одного цілого емоції та мову;
тім’яна доля сприймає сенсорну інформацію, наприклад, сигнали про холод, жару, рівні тиску. Вона задіяна у просторовому сприйнятті навколишнього світу, а також у моторній діяльності, наприклад, гра у волейбол, їзда на велосипеді;
потилична доля має одні з важливих функцій – зорові сприйняття;
скронева доля відповідає за відчуття смаку, слух, пам'ять, генерацію мови. Вона керує деякими емоціями, причому майже негативними – гнівом та страхом. 
   Мозок проходить складні процеси розвитку від народження дитини. Спочатку його маса становить всього понад 300 г. Росте він з великою швидкістю і в рік стає майже 1 кг. Стрімкий ріст дозволяє дитині швидко розвиватися і відкривати нові можливості. Темп розвитку дитини пов'язаний з ростом головного мозку і головне, що півкулі незабаром починають «спеціалізуватися»: у більшості людей - тих, хто пише правою рукою - ліва півкуля відповідає за мову, логічну обробку інформації та багато іншого, включаючи рух правою стороною тіла. Права півкуля «контролює» образне мислення, інтуїцію, творчість, уявау і є сполучною ланкою з почуттями (відчуттями). Припускають також, що існує зв'язок між правою півкулею і почуттям гумору. 
   Для повноцінної роботи мозку потрібно випивати достатню кількість рідини. Мозок, як і весь наш організм, складається приблизно на 75% з води. Тому, щоб тримати його в здоровому і робочому стані, потрібно випивати необхідну для організму кількість води. Тим же, хто намагається схуднути виганяючи з організму воду, слід бути готовим до того, що одночасно з втратою ваги вони втратять і  працездатність мозку.
скачать dle 10.3фильмы бесплатно


Подібні публікації:
Які вони – нерви? Які вони – нерви?
Головний мозок людини порівнюють із комп’ютером, всі сенсорні системи із певними датчиками, які визначають, що відбувається зовні та всередині тіла і...
Головні органи безпеки організму – ніс і язик Головні органи безпеки організму – ніс і язик
 З позицій безпеки життєдіяльності особливо важливими є органи відчуття, які сприймають і сигналізують про різноманітні види і рівні небезпеки....
Лікворна вісь мозку. Лікворна вісь мозку.
 З якою ж метою природа «викроїла», тобто створила всередині мозку порожнини, у яких розміщена цереброспінальна рідина - ліквор. Чи не...
Презентація «Головний мозок. Пульт керування чи персональний комп’ютер живого організму?» Презентація «Головний мозок. Пульт керування чи персональний комп’ютер живого організму?»
...
Розробки уроків до теми “Нервова регуляція функцій організму людини” для 9 класу Розробки уроків до теми “Нервова регуляція функцій організму людини” для 9 класу
1. Будова і функції нервової системи. 2. Центральна нервова система. Будова і функції спинного мозку. 3. Будова і функції головного мозку. 4....
Навігація ↓
Реклама ↓
Статистика ↓
bigmir)net TOP 100

free counters
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓