↓
Автор Pavlenko | 30 ноября 2009 | Коментарів: 0 | Переглянуто 33660
Рубрика: Уроки колегам біологам / Уроки для 8 класівРізноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини
Різноманітність ракоподібних.
Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини Мета. Освітня. Продовжити формувати знання учнів про клас Ракоподібні; ознайомити із їх різноманітністю та значенням у екосистемах та житті людини. Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, який вивчається, робити порівняння, висновки та узагальнення; розвивати спостережливість, логічне мислення, пам’ять, увагу. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до живих організмів, які населяють довкілля; сприяти природоохоронній діяльності. Тип уроку. Засвоєння нових знань. Форма уроку. Синтетична. Місце уроку в навчальній темі. Поточний. Методи і методичні прийоми: 1. Інформаційно- рецептивний: а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\м дошка. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом. 2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань. 3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення. 4.Візуальний: складання схем. 5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва. 6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження. Міжпредметні зв ́язки: географія, кулінарія. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка. Основні поняття та терміни: десятиногі раки, рівноногі раки, омари, креветки, краби, гіллястовусі, веслоногі, коропоїди. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Знайти вірні твердження. 1. Твердий хітиновий покрив у членистоногих разом із м’язами утворює опорно-рухову систему. 2. Жирове тіло у членистоногих розміщене між органами. ![]() 3. Зелені залози та мальпігієві судини – це органи виділення. 4. Кровоносна система замкнена. 5. Усі ракоподібні ведуть водний спосіб життя. 6. Серед ракоподібних наявні паразитичні форми. 7. Членистоногі – гермафродити. 8. Порожнина тіла у членистоногих змішана. 9. Тіло членистоногих складається із сегментів однакової будови. 10. Членистоногі – це найчисельніший тип тварин. ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомити тему, мету та завдання уроку, поставивши проблемне запитання: - чому представники ракоподібних є невід’ємною складовою частиною водних екосистем? ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. Розповідь про різноманітність ракоподібних. 1. Ряд Десятиногі ракоподібні: річковий рак, трав’яний рак, краб, рак-самітник. Вони мають 5 пар ходильних ніг та 3 пари ногощелеп. 2. Ряд Рівноногі раки: мокриці, водяні віслюки. Черевні та грудні кінцівки мало відрізняються. Одна з пар черевних ніжок у мокриць розширена і утворює кришечки, що прикривають зяброві вирости. 3. Ряд Гіллястовусі раки: дафнії. Мають видовжені та розгалужені вусики другої пари. Переміщаються стрибками, тому їх називають “водяні блохи”. 4. Ряд Веслоногі: циклопи. Тіло видовжене, складається з великої суцільної голови, посегментованого грудного та черевного відділів. Перша пара бере участь у плаванні. 5. Ряд Коропоїди: коропоїд. Паразитичні тварини, що оселяються на зябрах та лусках риб і живиться їхніми соками. ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. Записати в зошит значення ракоподібних у екосистемах та господарстві людини. 1. Входять у колообіг речовин - є ланкою ланцюгів живлення; 2. Річкові раки – санітари водоймищ, так як поїдають відмерлі організми. Дафнії, циклопи та інші дрібні ракоподібні використовують велику кількість органічних залишків, загиблих дрібних тваринок, бактерій і цим очищають воду. 3. Дрібні ракоподібні є джерелом живлення більших водяних тварин: криль слугує підкормкою для китів, ластоногих і риб. 4. Дафніями, циклопами підгодовують молодь риб у рибних господарствах: осетрів, севрюг… 5. Ракоподібні – промислові тварини: раки, омари, краби… 6. Ракоподібні – делікатесні харчові організми. 7. Із креветок, криля виготовляють поживні їстівні пасти, жир, кормове борошно. 8. Циклопи є проміжними хазяями паразитичних плоских та круглих червів (стьожака, ришти). 9. Паразитичні оселяються на рибі, молюсках, кільчаках. Інколи на зябрах прикріпляються до 3 тисяч рачків-ергазилід, що руйнують епітелій забер і стінок кровоносних судин. 10. Дрібні ракоподібні є живим кормом акваріумних риб. V. Узагальнення та систематизація знань. Дивлячись на перераховані значення ракоподібних можна сказати, що ці тварини є досить важливою ланкою у екологічних системах планети і у господарській діяльності людини. VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. При використанні матеріалів сайту гіперпосилання на www.pti.kiev.ua обов'язкове. Подібні публікації:
|
||||||||||||
Корисна інформація ↓
|
Реклама ↓
На сайті знайшли ↓
|